Човни, мотори, навігація


Як вибрати надувний човен

Надувная лодка с навесным транцем На перший погляд вибрати надувний човен не складе ніяких труднощів-влаштовує ціна і кількість посадочних місць, значить, цю модель і потрібно купити. Універсальних човнів не буває, одні достоїнства в певних умовах стають недоліками в інших, що може негативно позначитися на безпеку поїздок. Яку Надувний човен вибрати. Коли ви будете вибирати човен, відразу вирішите, скільки людина в ній буде розміщуватися. Для однієї людини цілком підійде човен довжиною 2,6-3 метра. Якщо ж в ній буде два рибалки, мисливця, то треба брати човен від 3 метрів.

Головні критерії при виборі човна це навіть не ціна або виробник, а передбачувані умови експлуатації. Вам необхідно якомога точніше сформулювати цілі: «для чого?"і" де?». Якщо ви збираєтеся ловити рибу на невеликих озерах, то досить невеликий китайського човна ПВХ зі сланьями. Якщо намічається сімейний відпочинок з дітьми на морі, то краще купити rib-катер. До переваги надувного човна відноситься те, що вона практично ніколи не перевертається на відміну від інших видів плавучих засобів. Ціни на надувний човен знаходяться в досить широкому діапазоні, в залежності від багатьох факторів: розміру човна, її вантажопідйомності, потужності двигуна та інших параметрів.

Розглянемо основні технічні характеристики надувних човнів, які впливають на експлуатацію і відповідно на вибір човна. Дуже важливо врахувати при виборі надувного човна для риболовлі - на якому водоймі ви плануєте рибалити. Від цього залежать умови експлуатації човна і її характеристики. Так, для риболовлі на річці або озері краще використовувати надувні човни темно-зеленого кольору - вони не мазкі, що зручно під час цвітіння води, коли човни світлих відтінків потребують постійного очищення. А ось для риболовлі на морі краще підійдуть якраз надувні човни БАРК білого кольору - вони будуть менше нагріватися від прямих сонячних променів і рибалити з них буде комфортніше.

Якщо ви переміщаєтеся крізь очеретяні зарості, вам необхідна Надувний човен для риболовлі з привальним брусом - так називається смуга з гуми ребристою структури уздовж борту човна. Завдання привального бруса в даному випадку пом'якшувати тертя очерету об човен, допомагати розсовувати його, також гасити енергію хвилі в разі невеликого хвилювання - завдяки привальному брусу вода не буде забризкувати в кокпіт, обтікаючи борт. Також привальний брус, в разі необхідності, допоможе вам при швартуванні до вертикальних пристаней, захищаючи борту човна.

Матеріал

Надувная лодка - комбинированнаяВ основному для виробництва надувних човнів використовують хайпалон і полівінілхлорид (ПВХ). Перший матеріал зносостійкий, має гарну опірність хімічним речовинам і ультрафіолетового випромінювання. При високій температурі, в жарку погоду, борти з гуми будуть розширюватися і шви реально можуть текти. Борти, виконані з ПВХ, цим не страждають: човен може бути надута по максимуму, але шви, а також всі елементи склеювання, залишаться цілими. Крім того, якщо все-таки мав місце розрив, човен ПВХ залатати буде набагато легше за рахунок дуже гарної адгезії матеріалу. Мабуть, єдиний недолік ПВХ - в тому, що він не терпить зберігання при низьких температурах – човни з ПВХ треба зберігати в теплі. Полівінілхлорид не такий міцний, але набагато дешевше і його легше полагодити. Якщо ви не плануєте часто експлуатувати виріб, то краще вибрати човен з ПВХ.

Є ПВХ (неармований). Щільність ПВХ-700 г / м і більше. Чим більше шарів ПВХ використовується, тим більш важкою буде човен. Човни на 2-3 рибалки зазвичай мають 3 надувних секції. Непоганий матеріал, а в порівнянні з прогумованої тканиною, так просто супер. Варто лише трохи дорожче, зате абсолютно не схильний гнити. Але головний плюс-надійність швів, які не склеюють, а зварюють. ПВХ тканина боїться волочіння по піску, камінню, і т. д. Для безпечного витягування човна на берег, і щоб уникнути проколів, на нижню частину човнових балонів і на днище клеять накладки зі спеціальної PVC стрічки, які значно збільшують стійкість човна до пошкоджень. Недоліки, правда, теж є: міцність Середня, а на холоді він малоеластічен.

Неопрен і хайпалон. Запатентований фірмою» Дюпон " матеріал-хайпалон, за своїми властивостями схожий зі штучною гумою. Він використовується для ізоляції електричних кабелів, для настилання на дах будинку, і інших цілей, де через вплив шкідливих факторів (висока температура, вплив ультрафіолету, бензину, масел і піску) не можливе використання інших матеріалів. Хайпалон користується великою популярністю серед виробників надувних човнів через своїх унікальних властивостей. Матеріали нового покоління, помітно більш довговічні, ніж ПВХ. На швах не варяться, а клеяться – як прогумована тканина. Човни з цих полімерів якісні, але дорогі. Єдиний мінус хайпалона і неопрена-мала міцність. Тому їх використовують в якості покриттів для основних матеріалів несучого полотна, в ролі яких, як правило, виступають нейлон і поліестер. Комбінація цих речовин надає човні необхідну міцність і зберігає його форму довгі роки. І їх мало на нашому ринку. Минуло вже більше 70 років з дня винаходу неопрена і тим не менше він до цих пір використовується для покриття внутрішньої поверхні повітряних балонів. Володіючи унікальними властивостями, неопрен є кращим повітронепроникним матеріалом в світі, до того ж він славиться своєю стійкістю до шкідливих впливів нафтопродуктів. Більшість знаменитих компаній, що займаються виробництвом надувних човнів, для виготовлення своїх виробів використовують хайпалон і неопрен.

Надувная лодка с ланьямиЩільний матеріал збільшує вагу маломірного судна, а виходячи з того що човен ви будете транспортувати не на собі, то можна вибирати з матеріалом щільніше. Човен з щільного матеріалу дозволить підвищити водотоннажність і допустиму потужність двигуна. І все-таки орієнтуватися слід не на матеріал і спосіб виготовлення швів (зварені, клеєні, внахлест, встик), а на гарантію виробника. Чим більше термін, тим вище якість і надійність виробу.

Майже всі вироби комплектуються веслами з алюмінієвим або дерев'яним веретеном. Матеріал має значення при транспортуванні човна – алюмінієві весла легше, але на зручність веслування більше впливає тип Кочет. З приводу Кочет хотілося б також акцентувати увагу на тому, що сучасні варіанти повинні бути забезпечені поворотним механізмом, завдяки якому весла будуть зміщуватися і у вертикальній, і в горизонтальній площині. Говорячи безпосередньо про веслах, потрібно відзначити, що вони повинні правильно підходити під вашу човен. Щоб розібратися в цьому, сядьте в човен і приміряйте весла, ще перебуваючи в магазині.

Переважно вибирати лопаті широкі і з невеликим загином, завдяки чому полегшується плавання в сильний вітер і, взагалі, переміщення на великі дистанції. Користуватися виключно веслами доцільно на невеликих водоймах для переміщення на малі відстані. Щоб йти під веслами на великому водоймі потрібно мати гарну фізичну форму, інакше вітер і протягом зведуть нанівець всі зусилля. Якщо перевірка на витривалість не ваша мета, то на човен краще купити підвісний мотор. Подивіться також, як вода витікає з весел. Вода всередині весел-це зайва вага, а також бруд, яка швидко заноситься в човен і засмічує її.

Вибір розміру надувного човна

Гребная лодка - весельнаяПересуватися на великому гребному човні з ручною (весловою) тягою досить важко, як і здійснювати її доставку до місця відпочинку. При виборі порівнюйте габарити човна зі своїми фізичними і транспортними можливостями. Для моторних човнів критерії ті ж: чим воно більше, тим могутніше повинен бути Двигун. За іншими характеристиками (пасажиромісткість, мореплавність, стійкість, вантажопідйомність, кількість незалежних балонів) великі човни однозначно виграють. Зверніть увагу на вантажопідйомність, яка вказана в паспорті і на самому виробі. Загальна вага людей і туристичного спорядження не повинен перевищувати цей показник. А ось заявлена виробником кількість пасажирів, які можуть з комфортом розміститися в човні, найчастіше перебільшена. Зазвичай в 2-х місцевої човні вантажопідйомністю 220 кг нормально поміщається лише одна людина з невеликим багажем (з особистого досвіду). Недоліки великих човнів: висока ціна, великі розміри і вага, труднощі зі зберіганням, доставкою та складанням. Маломірні судна довжиною до 2,6 м багато місця в квартирі не займають і переносяться в сумці-рюкзаку. Господарю легкової машини і гаража можна вибрати надувний човен до 3,3 м.для човнів понад 4 м вже знадобиться Човновий причіп.

У спекотний день, на сонці, тиск в балонах човна може досягати критичних позначок, і іноді навіть буває, що човни вибухають. Клапана з автоматичним скиданням зайвого тиску в балонах човна дозволяють цього уникнути. Звичайно, ви можете стравлювати тиск вручну, натиснувши пальцем на клапан, але так ви не можете знати точно, скільки повітря потрібно стравити, і в разі, якщо ви стравили занадто багато, човен може стати менш жорсткою і керованою. В принципі, всі сучасні клапани робляться дійсно якісно. Герметичність клапанів-100%-ва, навіть в разі виходу з ладу клапанного механізму. Кріплення насоса і клапана переважно-напівоборотне, що забезпечує швидкість прикрутки насоса до клапана. Різьбовий аналог в цьому сенсі програє.

У дуже багатьох човнах клапани стравлювання повітря ставляться в нижній частині балонів човна. Це не дуже зручно, оскільки, накачуючи човен, нам важко знайти клапан, який захований всередині внизу, а коли накачали ― також незручно в накачаному човні дотягнутися до нього, щоб від'єднати балон. У цьому сенсі дуже гарні Надувні човни Барк, в яких клапани стравлювання мають верхнє розташування! Клапани добре помітні, і доступ до них полегшений. В кінці риболовлі повітря легко виходить-звертай човен і пакуй! Все просто. Ще одна дрібниця: добре, коли кришка клапана прив'язана до нього мотузкою і не заважає ногам при закручуванні. Ще один корисний клапан-це клапан зливу води. Вона знаходиться в нижній частині човна і дає можливість зручно злити накопичилася воду, не перевертаючи громіздку човен і не вивантажуючи з неї спорядження.

Транець під двигун

Елемент в кормовій частині надувного моторного човна, на який кріпиться двигун, називається транцем. Якщо транец приклеєний до балонів човна за допомогою гумового обода або прокладки, такий човен буде набагато довговічніше, адже від вібрації мотора ПВХ тканину швидко старіє і зношується, а гумовий обід або прокладка ці вібрації будуть згладжувати. Існує два типи-навісний і стаціонарний транці. Від його міцності і надійності кріплення залежить, якої потужності мотор можна експлуатувати. Навісний транец призначений для установки малопотужних (до 2 к.с.) електричних моторів на невеликих гребних човнах. Більш потужні двигуни використовувати з навісним транцем небезпечно. Його кріплення здійснюється шляхом установки в спеціальні пази на кормі з фіксацією стяжками або гвинтами. Рекомендується для рибного лову і човнових прогулянок. Присутність в конструкції човна стаціонарного транця є основною візуальною відмінністю моторного судна від гребного плавзасобу. Жорсткість і надійність кріплення дозволяє використовувати на таких човнах двигуни з більшою потужністю. Рекомендована потужність вказується виробником в керівництві з технічної експлуатації виробу.

Човнове дно

Лодка с надувным поломЗалежно від будови днища розрізняють плоскодонки і кільові надувні човни. Човен з плоским дном більше залежить від сили вітру і течії, менш стійко під час руху, його складніше утримати на обраному курсі. Але такий човен легше, має гарну стійкість на стоянці і коштує відносно недорого. Невеликі конструктивні зміни і додатковий поздовжній балон на днище роблять зі звичайної плоскодонки кільову човен. Той, хто вирішить вибрати надувний човен з кілем, отримає наступні переваги: легкість в управлінні, кращу мореплавність і швидкісні якості. Відповідно ціна і вага кільового плавзасобу в порівнянні з плоскодонкою більше, а стійкість на стоянці гірше.

Надувне дно менш жорстке, ніж складне, проте більш легке (приблизно на третину легше такий же човна зі складним дном). Якщо човен має довжину 3,3 метра, то укладати складне дно поодинці дуже складно. Якщо ви звикли рибалити поодинці, то надувне дно підійде вам краще – воно легке і легко укладається. Надувне дно має стільникову структуру і достатню жорсткість, і якщо човен знаходиться на воді, на ньому навіть можна стояти.

Сланцевий настил. Комплект з декількох плоских прямокутників вологостійкої фанери, які укладаються на днище з невеликими проміжками. Жорсткість такої палуби хоч і не ідеальна, але набагато вище, ніж голе гумове дно. До того ж це найдешевший варіант.

Суцільний настил. Розбірна конструкція з водостійкої фанери або алюмінію. Саме така підлога використовується в моторних човнах, завдяки чому Надувний човен стає можливим укомплектувати мотором. Суцільне днище також робиться на основі бакелітової фанери, причому обов'язково повинні бути стрингери, які не допускають зміщення днища вгору-вниз. Якщо не буде стрингерів, човен стане»дельфінувати". Щоб нею нормально управляти, доведеться скидати швидкість. Жорсткий підлогу дуже зручний для риболовлі. Завдяки йому, можна ловити рибу стоячи, а також впевнено розташувати на дні важкі елементи спорядження. Жорсткий підлогу також позитивно позначається на ходових параметрах човна. Це особливо актуально при використанні двигуна. Вибираючи човен за кольором, доцільно віддати перевагу Темний, захисний колір, оскільки човен неминуче буде бруднитися, а на темній бруд менш помітна. Якщо ви будете полювати або рибалити в заболоченій місцевості, переваги темного кольору будуть особливо очевидні. У той же час, човни світлих відтінків будуть помітно менше нагріватися в жарку літню погоду.

Фанерний настил привертає невисокою ціною, але алюмінієвий істотно легше. Такий тип палуби дозволяє впевнено триматися на ногах. Надувна жорстка палуба. Найдорожчий варіант, що поєднує легкість і жорсткість конструкції. Являє собою плоский надувний балон на дні човна, в якому при накачуванні створюється високий тиск. Якщо вибрати таку Надувний човен, то це дозволить істотно зменшити загальну вагу суднового комплекту. Довго сидіти на фанерних сидіннях, які йдуть в комплекті з човном досить жорстко, а якщо на вулиці прохолодно, ще й холодно. Щоб не переохолодитися і не захворіти, а також забезпечити собі комфорт, можна придбати спеціальні накладки на сидіння. Ці накладки зверху зроблені з м'якого матеріалу, а знизу є сумкою для всякої дрібниці.

Комбінований тип човен з надувними бортами, жорстким кільовим корпусом і палубою, на яку можна встановити Рульове управління, зручні крісла, акумулятор, бензобак, помпу, помістити туристичне спорядження та інше обладнання. Фактично це легкий непотоплюваний катер, що володіє до того ж великою вантажопідйомністю і відмінними морехідними якостями. Такий плавзасіб нескладно витягнути на берег. Rib-катери відрізняються високою безпекою, пристойною швидкістю і зручністю експлуатації. Вони дорожче надувних човнів, але дешевше повністю жорстких катерів. Часто використовуються силовиками і рятувальниками, добре підходять для сімейного відпочинку на морі. З недоліків: висока ціна і складність зберігання – знадобиться місце біля причалу, Елінг або Окремий гараж з човновим причепом.

Корисна порада:

  • Проаналізуйте конструкцію і комплектацію надувного човна, яку збираєтеся купити. Брак деяких, здавалося б, дрібничок сильно позначається на зручності користування плавзасобом.
  • У судновому комплекті іноді трапляються насоси з одним отвором для нагнітання повітря. Тому ви не зможете відкачати повітря з балонів, щоб компактно упакувати човен. Відсутність ручок для її перенесення теж приємним сюрпризом не назвеш.
  • Зверніть увагу на конструкцію Кочет. Краще рішення-Кочет карданного (штирьового) типу, кріплення «вухо» ненадійно і з часом може порватися, існують плавзасоби і зовсім без кочет.
  • При виборі багатомісного надувного човна уточнюйте кількість лавок (банок) в комплекті. Базовий варіант деяких моделей передбачає наявність тільки одного сидіння, а інші купуються окремо. Теж можна сказати про інші корисні штучки: накладки на банки, носовий тент, непромокальні сумки-кишені, які кріпляться під сидіннями, бортові релінги та інше.
  • Не завадить в моторному надувному човні зливний клапан (отвір), який зазвичай встановлюють в нижній частині транця або на дні. З його допомогою легко позбутися від потрапила всередину води не перевертаючи судно.

Висновок

Як бачите універсальних човнів не існує. Чи плануєте ловити рибу на невеликій водоймі – купуйте невелику веслову ПВХ човен зі сланцевим настилом. Вирішили влітку відпочити з дітьми на морі — потрібно вибрати надувний човен розміром побільше з жорсткою суцільною палубою. Для великих відстаней і водойм рекомендується використання кільової човни з потужним двигуном. Спробуйте лише поміняти вид відпочинку, як вам захочеться вибрати зовсім іншу Надувний човен. Якщо ви сумніваєтеся у виборі або припускаєте багатоцільову експлуатацію, то оптимальним рішенням буде моторний човен довжиною 3,3-3,5 метрів з кілем, стаціонарним транцем і суцільним алюмінієвим настилом.